35 miljoner live stream-tittare under en månad? Yes, så ser det ut för den kinesiska e-handelsplattformen Taobao. Och det är inget enskilt fenomen. Kinesiska e-handlare använder live streaming i allt högre utsträckning.

Varför fungerar det så bra då? Jo, live streaming ger transparens.
Kinesiska konsumenter har möjlighet att se hur e-handlarnas produkter ser ut på riktigt, inte bara genom att titta på bearbetade produktbilder som säljaren hittat på nätet som annars är väldigt vanligt. Som säljare kan du visa upp produkten, visa funktioner, demonstrera och visa hur du stylar en produkt. Samtidigt kan tittaren ställa frågor och be säljaren att förtydliga. Detta skapar ett förtroende som kinesisk e-handel har saknat.

Mest lyckade är de live streamare som fungerar ungefär som en tv-serie och sänder ungefär lika länge och vid ungefär samma tidpunkt varje gång. Några som provat är kosmetikföretaget Maybelline och pärlförsäljaren Pearl Bro. Läs mer om fenomenet och få några smarta uppstartstips här!