För oss har den varit efterlängtad – Internetstiftelsen i Sveriges (IIS) årliga rapport om svenskarnas internetvanor. Och idag är den äntligen här! Nedan delar vi med oss av våra höjdpunkter från rapporten.

– Hundraprocentsnivåerna
Nästan alla internetanvändare mellan 25 och 55 år har köpt saker via internet. Att logga in på internetbank, mobilt BankId och Swish är det också näst intill hundra procent av befolkningen som använder. Vidare uppger 100 procent av de unga i åldrarna 12-25 år att de tittar på Youtube.

– De sociala plattformarna
Facebook dominerar fortfarande och är den sociala plattform som allra flest använder. De yngre användarna minskar dock kraftigt och tillväxten är betydligt större hos Instagram och Snapchat.

– Nätdejting
Var tredje person i åldern 16-25 år har nätdejtat det senaste året. En intressant uppgift är att det var betydligt vanligare att nätdejta bland de som bor i stad och att 15 procent som använt tjänsten Tinder under 2017 blev sambo eller gift, samtidigt som 13 procent startade en relation.

– Årets överraskning
Förra årets stora nyhet var Twitter, som minskade i användande med nästan 20 procent. Nu har något hänt och Twitter ökar kraftigt igen, vilket lett till diskussion kring huruvida förra årets mätsiffror var felaktiga eller ej?

Om du vill läsa rapporten i sin helhet hittar du den här. Nedan en fin sammanställning som Feber gjort över hur många som använder respektive verktyg, totalt över åldersgränserna.
Så många använder:
E-post 97%
Internetbank 95%
Youtube 86%
Blocket 79%
Facebook 74%
Spotify 55%
Instagram 53%
Netflix 46%
Snapchat 33%
Whatsapp 29%
Annonsblockerare 29%
Twitter 25%
Tinder 7%