Det har hänt oerhört mycket i den digitala sfären under 2015. Det dyker upp spännande produkter, tjänster och lösningar varje dag. Det har varit ett spännande år, kanske det bästa någonsin!
Vi på Bazooka får ofta frågor om vad som kommer att bli stort framöver, speciellt nu inför ett årsskifte. Och tänka sig, precis det här pratade vår strateg Hanna Kastås om på Webbdagarna Offentlig Sektor för ett par veckor sedan, så vi tänkte att vi delar hennes spaning om fem digitala trender inför 2016 med er här också!

First things first

Vi börjar i rätt ände. För det allra mest grundläggande just nu är digitalt i sig. Det går inte längre att se digitala kanaler som något en eller ett par medarbetare pysslar med vid sidan om sina i övriga analoga arbetsuppgifter. Det digitala tankesättet måste vara närvarande hela tiden. Det är dags att ta steget från att enbart ha några internt som lyfter, driver och tänker digitalt. Samtliga medarbetare måste ha en digital infallsvinkel och medvetenhet. Se också till att de som är era digitala experter får vara med från början i samtliga projekt och när beslut tas. Tänker ni utifrån det digitala perspektivet, oavsett i vilka kanaler projektet syns kommer ni att vara mer relevanta och genomtänkta när ni möter målgrupperna.
När det digitala perspektivet har blivit en självklarhet kommer vi till nästa steg. Vi kan inte längre utveckla tjänster, kampanjer och webbplatser med utgångspunkt i en stor skärm. För det är inte längre den skärm som är närmast användare, besökare och kunder. Den skärm vi kikar allra mest på är mycket mindre – och används mycket mer och i andra sammanhang än de större. Kanske är det inte alltid så att ni kommer att landa i att utveckla för smarta telefoner eller klockor i första hand – men då har ni gjort ett aktivt och genomtänkt val och det är en helt annan sak.

Så, när vi slagit fast det, dags att prata om det som vi på Bazooka tror kommer att bli snackisar under 2016.

Fem trender att hålla koll på framöver:

1. Artificiell intelligens

Artificiell intelligens, AI, för lätt tankarna till Hollywoodfilmer med robotar som blir lite för smarta och tar över världen. Men trots att Googles och Teslas självkörande bilar faktiskt känns väldigt mycket som på film så är det en annan typ av AI jag tänker på i första hand. Många av oss har ju redan idag en smart pryl med artificiell intelligens i fickan. Apples Siri är ett bra exempel på det, även Googles smarta tjänst Google Now som samlar information från alla dina Google-tjänster och förutspår vilken typ av information du kan behöva vid vilken tidpunkt. I oktober fick användare för första gången börja beta-testa en annan AI-tjänst många av oss säkert kommer att stöta på i framtiden, Facebooks smarta tjänst M. Buzzfeed har testat och visst blir man imponerad!
En annan tjänst som redan är lanserad är x.ai, en virtuell mötesbokare. När du mailar en kontakt för att boka ett möte lägger du till x.ais smarta assistent Amys mailadress. Hon tar då över konversationen med din kontakt och du kan lugnt jobba vidare tills Amy och din kontakt kommit överrens om en tid och plats – och du behöver bara godkänna kalenderbokningen som dyker upp i din mailbox.

buzzfeed

2. Wearables –> Ingestibles

Wearables är uppkopplade prylar vi bär på oss och som blir allt mer vanliga. Det kan vara en klocka, ett armband eller olika typer av plagg. Men trots att det ryktas om att Apple precis har tagit patent på en NFC-ring och flera teknikföretag i branschen utvecklar nya typer av wearables (kanske framförallt med fokus på betalningar och hälsa), så är den största snackisen i den här genren inte något man kan ha på sig – utan något man kan svälja. Ingestibles!

Ett av företagen som kikar på den här tekniken är Jawbone (som sedan tidigare gör aktivitetsarmband). Syftet är oftast hälsorelaterat och i Jawbones fall att samla in information om t ex alkoholhalt i blodet för att förhindra att människor kör rattfulla. Google sägs också arbeta på ett digitalt piller som ska kunna upptäcka sjukdomar på cellnivå tidigt i förloppet. Två sväljbara teknikprodukter är redan nu godkända av amerikanska livsmedels- och läkemedelsverket och redo för den amerikanska marknaden. Proteus Ingestible Sensor som övervakar hur mycket av din medicin som tas upp av kroppen och sedan skickar datan till en app. Den andra är en sväljbar enhet som kan ta bilder av tarmen på vägen ut.

ingestibles

3. Digitalt i den fysiska världen – internet of things

Digitalt i den fysiska världen, eller internet of things har det pratats om ganska länge nu, men än så länge har det inte dykt upp så mycket uppkopplade prylar i vår vardag. Men håll i era hästar, för med start under 2016 kommer fler och fler uppkopplade saker att dyka upp i och kring våra hemmiljöer. En rapport från TeliaSonera säger att det kommer att finnas fyra uppkopplade saker per person i våra hem redan 2018. De produkter som står först i kön är de uppkopplade bilarna som kan registrera våra körmönster (och samla information som våra bilförsäkringspremier kan grundas på eller som kan vara till nytta för din bilmekaniker), digitala lås som styrs via en app och så uppkopplade värmesystem och köksapparater som vi styr via appar i våra telefoner.

Mest intressant utanför det smarta hemmet är digitala proteser och uppkopplade linser som kan mäta blodsockret genom tårvätskan och varna diabetiker vid ojämna glukosvärden. Fantastiska lösningar som skulle underlätta vardagen för den som drabbats. Ser vi vidare till samhälle och infrastruktur så finns ett intressant projekt i Bromma där företaget Tritech testar att jobba med behovsstyrd gatubelysning som styrs digitalt. Smidigt för leverantören, och om en gatlykta inte fungerar som den ska finns sparad data som kan ge information och det går att felsöka utan att skicka ut tekniker varje gång.

En annan sak vi pratat om i några år är beacons. I andra delar av världen har de redan fått stor genomslagskraft och används för att kommunicera med trogna kunders eller besökares mobiltelefoner via bluetooth. Det finns spännande exempel från handeln där man kommunicerar erbjudanden, eller mässor och stora evenemang där man skickar information, hjälper användarna att navigera eller jobbar med service. Under nästa år kommer vi säkerligen att få se fler beacon-tjänster i svenska butiker, på event, konferenser och museer.

iot

4. Sociala medier 2.0

Just när vi som företag tycker att vi hittat affärsnytta, landat i strategier och arbetsätt och är hemma i det här med varför vi behöver finnas och kommunicera i sociala medier så är det dags att tänka nytt. Det har pratats om förändrade beteendemönster under året och när första delen av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och Internet släpptes i höstas visar det sig att en förflyttning verkligen håller på att ske. Facebook är fortfarande är den dominerande sociala medier-kanalen i Sverige (antalet aktiva användare i Sverige är 5,7 miljoner). Men ny innovativ teknik gör att våra beteenden förändras – och de gör det snabbt. Instagram ökar snabbast och har växt med 12% i Sverige sedan förra året.

Men det som är mest intressant att titta på är vad som händer i de yngre målgrupperna under 25. Där spenderas mindre och mindre tid i öppna sociala medie-kanaler och istället dominerar de stängda meddelandetjänsterna – och då framför allt Snapchat. Och om vi ska hänga med och förstå drivkrafterna, hitta nya affärsmöjligheter och lista ut hur vi ska kunna nå fram till de här målgrupperna idag och framåt så är det dags att börja testa nu. Några företag som redan finns på Snapchat och kan vara intressanta att följa för inspiration är Mc Donalds, Michael Kors, Taco Bell, Monki, Dove och Amazon.

En annan app som tar mark just nu är Twitters livestreaming-app Periscope. Här kan vem som helst livestreama rakt ut i Periscope-universumet. Klippen ligger kvar för repristittande i 24 timmar och vi ser nya angreppssätt, kreativa lösningar och ideer kring mediet varje dag. Definitivt en app att hålla koll på! Följ t ex Vingresor, Max Hamburgare, Musikguiden i P3 och SVT Opinion för inspiration.

some

5. Virtual reality

Virtual reality är något som vi tidigare kopplat enbart till spelbranschen. Men inte så länge till. Nu utvecklas det nämligen virtual reality-lösningar i mängder av spännande sammanhang. I Canada hittar vi till exempel PeriopSim VR, en interaktiv virtuell miljö där läkarstudenter kan träna sig på att operera – på virtuella låtsaspatienter. Och det finns numera många exempel på skolor som använder virtuella miljöer där eleven med hjälp av VR-utrustning kan öva på olika typer av moment och prova helt nya sammanhang trots att de är i samma klassrum varje gång.

En annan vinkel är att jobba med KBT-terapi i virtual reality. Det finns redan idag möjlighet att jobba med att bota sin flygrädsla i VR-miljö. Och vi ser VR-satsningar även i Sverige. Just nu pågår studien ”Vimse” vid Stockholms Universitet med 100 deltagare som jobbar med sin spindelfobi med hjälp av virtual reality-miljöer.

Det som är intressant med tekniken är förstås att det på en sekund går att förflytta sig till och uppleva helt andra miljöer. Ett fantastiskt exempel på det är The Sweden Simulator. Här kan människor som aldrig varit i Sverige få ta del av de mest udda av våra traditioner, som att dansa små grodorna runt midsommarstången, köa på Systembolaget eller vaska en flaska champagne på krogen. En unik upplevelse förstås!

vr

De här är fem av de trender som vi på Bazooka ser att det kommer att pratas om under nästa år. Och nu tycker vi att det kan bli nyårsafton och januari snabbt – för vi är sugna på att se fler innovativa och digitala lösningar i Sverige!