Oculus Rift tar med publiken på båten

En riktigt cool tillämpning av VR – Virtuell verklighet kommer att användas under Seglarveckan i Marstrand i sommar då besökarna via Oculus rift kommer att få möjlighet att pröva på hur matchracing upplevs på plats i båten. VR har uppstått och dött i många omgångar, men Oculus Rift är långt bättre än något vi sett tidigare och med headsetet på är detta den verkligaste av alla virtuella verkligheter vi sett. Seglarveckan är förhoppningsvis bara en av många innovativa användningar av Oculus Rift framöver.

Youtube lanserar barntjänst

Youtube har länge varit populärt bland barn, men inte alltid lika poppis bland föräldrar. Nu lanserar Youtube en separat app för barn med anpassad design och inte minst anpassat innehåll. Sök på clown på youtube så kommer du förstå behovet, majoriteten av träffarna går snarast in under kategorin scary-clown.

Google trappar upp fighten mot långsamma webbplatser

Om du har en långsam webbplats är det verkligen hög tid att se till att öka dess prestanda. Google gillar snabba webbplatser och det är ingen hemlighet att det är svårare att ranka högt i Googles sökträfflista om din sajt är långsam. Nu vill Google dock sätta ytterligare press på sajtägarna och håller för fullt på att testa att ”märka ut” långsamma webbplatser i sökresultatet. Vi lovar, du vill inte ha etiketten ”Slow” på din sajt i sökträfflistan. Det finns ingen som gillar långa laddningstider så räkna med att förlora trafik!

Google varnar för långsamma sajter

Pebble välter Kickstarter

Sjutton minuter tog det Pebble Time att nå sitt mål 500.000 dollar på Kickstarter. Med 28 dagar kvar har Pebble Time samlat in över 11 miljoner dollar, nästan 22 gånger så mycket som de önskat. Detta har lett till en diskussion om huruvida de är för stora för Kickstarter. Med över 1 miljon sålda Pebble-klockor  kan man ju fundera över begreppet kickstarter, men det är väl egentligen inte Pebbles problem. De verkar inte ha så många alls just nu, utom möjligen en något töntig säljfilm på nämnda Kickstarter-kampanj.

Screen Shot 2015-02-27 at 14.28.33

Microsofts framtidsvision

Vi har alla funderat och spekulerat kring vad framtidens teknik kommer bjuda på. Vissa hoppas på flygande bilar, andra på smarta kylskåp som håller reda på ens matvanor. I videon nedan ger Microsoft sin framtidsvision av hur morgondagens teknik kommer se ut. Inga bilar eller kylskåp men en hel del finfina prylar, det är inte utan att vi längtar till den dag all denna härliga nya teknik äntrar vår vardag.