Facebook goes Atlas

Advertising week har pågått i veckan och många intressanta digitala annonstjänster har fått se dagens ljus.

Facebook nya plattform Atlas erbjuder skräddarsydda annonser som inte bara dyker upp på Facebook utan även på tredjeparts-plattformar som andra sajter eller appar. Atlas kan även spåra och följa användare som byter enhet (cross device) och spåra köp online och offline. Därmed utmanar Facebook nu Google med full kraft.

Men Facebooks annonstänk börjar ge marknadsförare en tilltagande huvudvärk eftersom den organiska trafiken trycks bort helt eller delvis av den betalda. En smygande trend är att många väljer att flytta sin marknadsföring till egna plattformar och/eller andra sociala kanaler, t ex LinkedIn. Läs mer om utvecklingen på Adweek.

atlas

Google goes mobile

Google har lanserat fyra nya sätt att annonsera mobilt– både i appar och på webben. Det är inte märkligt att Google jagar den mobila annonskakan. Enligt en prognos gjord av Business insider kommer bara den amerikanska mobila annonsmarknaden växa med 49,7 procent årligen fram till 2018 då den i runda slängar kommer omsätta….32,6 miljarder dollar. Den nyfikne kan läsa mer om annonslösningen på Googles blogg.

nyamobilannonser

Twitter goes movie lovers

Enligt Twitters analys så påverkar kanalen våra filmval till stor del. Därför kommer filmdistributörer inom kort kunna köpa riktade Twitter-annonser som når användare som twittrar om allt från specifika genrer, filmer och filmkaraktärer. Läs mer på The hollywood reporter. Ping SFI.

Och apropå analys så har Twitter gett MIT 10 miljoner dollar och uppdraget att gå igenom varje publik tweet sedan 2006. Syftet är att förstå hur kommunikationen fungerar på plattformen, vilket bla ger ett värdefullt underlag för annonsförsäljning. Mer om projektet kan du läsa om i WSJ.

twitterochfilm