Den 23 maj gick ”Google analytics conference” av stapeln i Stockholm. Det blev en heldag där vi nördade ner oss ordentligt i analytics och fick lyssna på en mängd olika presentatörer. Jag hade hoppats på några fler konkreta case som beskriver hur man kan jobba med mätbarhet ur ett strategiskt perspektiv, och liiiite mindre fokus på tekniken. Men på det hela taget var det en kul dag!

Här nedan har jag skrivit ner några saker som jag fick med mig från konferensen. De flesta presentationer från dagen hittar ni här, och tweetsen från dagen finns under hashtagen #GAswe.

Paul Muret/Mike Kwong, Google.

Paul Muret, Google analytics fader, berättade att nya (hemliga?) funktioner kommer att släppas till sommaren, bland annat kommer all härlig GA-data kunna visualiseras på ett tydligare sätt. Det som fastnade mest hos mig var dock ovan bild som Paul visade för att illustrera den mobila revolutionen. Den övre är från 2005 under begravningen av påven Johannes Paulus II. Den nedre bilden är tagen 2013 under nya påvens tillträde. En rätt talande bild över vårt mobila användande, don´t you think? :) Mike Kwong, också från Google, berättade om Cross-device-funktioner, dvs möjligheten att följa användare som växlar mellan olika devices (mobil, läsplatta, dator etc). Framöver ska det även gå att koppla upp apparater till analytics som tidigare varit offline – exempelvis kassaapparater. Internet of things och GA i skön harmoni mao!

Carl-Magnus Löfström, AFA

En av de stora utmaningarna i arbetet med mätbarhet är ofta att komma fram till VAD som ska mätas, inte HUR. Att allt går att mäta med GA är ju numera ett faktum. @carlmagnus från AFA var inne på det och menade att ”Google analytics är för bra”. Carl-Magnus berättade vidare om hur AFA arbetar med analytics för att mäta effekter. AFA har brutit ner sina primära målgrupper i personas och mäter i vilken utsträckning de olika grupperna gör det som de har ett uttalat behov av att göra. Tex ett användarbehov är ”att kunna hjälpa andra på arbetsplatsen”. Uppnådd effekt mäts då genom nyckeltalen: Nedladdning av informationsmaterial, prenumeration på nyhetsbrev, anmälningar till kurser. Hela Carl-Magnus presentation finns här.

Emina Dervisevic, May & Barrow

Emina delade med sig av några konkreta tips på vad som kan vara vettigt att hålla koll på i analytics, bland annat:

*Håll koll på hur många av dina besökare kommer från mobila enheter. Det kan ge dig insikter om du ska bygga en app, en mobilsite eller en responsiv site.

*Fungerar er sökmotoroptimering?
Det är nyckeln till att locka potentiella köpare till din webbplats.

*Ger ert arbete i sociala medier någon avkastning? Håll koll på hur många besökare som kommer från sociala kanaler och vilka som genererar mest trafik.

*Optimera webbplatsens sökfunktion
Då kan du se vad dina besökare saknar på din webbplats.

*Använd kompletterande verktyg, tex crazy egg, Clicktale, Klipfolio, kissmetrics.