2017.12.11

Trevligt gränssnitt viktigt för AI-kollegor

I början av året började SEB att jobba med en artificiell kundtjänstmedarbetare, Amelia, och det har hänt en del sedan dess. I juni svarade Amelia på fyra miljoner bankkunders frågor via chat och skickade endast vidare 30% av frågorna hon fick till sina mänskliga kollegor.

Amelia har tränats upp med hjälp av 700 av SEBs medarbetare och det här kan förstås uppfattas som kontroversiellt, att träna upp någon som på sikt kanske kommer att göra dig överflödig. Men företaget bakom den artificiella medarbetaren, IP Soft, har förberett produkten på detta genom att jobba mycket med gränssnitt och grafik för att backend-arbetet ska kännas mer inbjudande. Bland annat så visualiseras Amelias kunskap med hjälp av en inzoomningsbar digital hjärna i 3D med animerade synapser – grafiskt formgett ungefär så som hjärnaktivitet ser ut i moderna Hollywood-filmer. Ett intressant sätt att låta Amelias kollegor känna sig lite mer motiverade och bekväma. Är du nyfiken kan du läsa mer om Amelia och de arbetsplatser hon finns på här.

hanna
hanna Digital strateg